Štampaj stranu | Zatvori okvir

Regionalni centar za talente Bor

Printed from: Etos diskusioni forum
Topic URL: http://www.forum.mibor.rs/teme.asp?TOPIC_ID=821
Printed on: 23 Oct 2014

Topic:


Autor teme: milunka
Subject: Regionalni centar za talente Bor
Posted on: 02 Nov 2005 13:34:43
Message:

Od danas na ovom sajtu, aktivnosti Regionalnog centra za talente Bor.

Replies:


Autor diskusije: milunka
Replied on: 04 Nov 2005 20:19:42
Message:

quote:
Originally posted by milunka



Ove godine iz borskog i zajecarskog okruga u rad Regionalnog centra za talente Bor ukljucila se 21 skola (10 osnovnih i 11 srednjih skola) sa 235 ucenika i to: 45 starih polaznika Centra i 190 novih ucenika.
Po gradovima, broj prijavljenih ucenika je sledeci: Boljevac - 12 ucenika, Bor – 20 ucenika, Kladovo – 8 ucenika, Knjazevac – 61 ucenik, Majdanpek – 19 ucenika, Negotin – 77 ucenika, Sokobanja – 6 ucenika i Zajecar 32 ucenika.
Testiranje je izvrseno krajem oktobra 2005. godine, testom intelektualnih sposobnosti. Na testiranje je doslo 87 srednjoskolaca i 103 ucenika VII i VIII razreda osnovnih skola.
Obrađeni testovi dostavljeni su Republickom centru za talente koji ce izvrsiti selekciju polaznika prema rezultatima testa. Ove rezultate objavicemo naknadno.


Autor diskusije: draganr
Replied on: 04 Dec 2005 12:56:51
Message:

Dok nasi centri za talente i naučno-stručna društva u Srbiji ne razviju e-edukaciju predlažem mladim talentima koji su aktivni u Regionalnom centru za talente Bor, koji raspolaže solidnom informatičkom opremom, da pogledaju elektronske škole fizike, hemije, biologije i dr. koje su razvijene u Hrvatskoj.

Pogledajte na
http://eskola.hfd.hr/
http://www.biol.pmf.hr/e-skola/
http://eskola.chem.pmf.hr/

itd.
Zanimaće i profesore-mentore i same škole.

A ako ima sličnih sajtova u Srbiji dajte nam informaciju naovom forumu.


Autor diskusije: draganr
Replied on: 07 Dec 2005 20:09:23
Message:

Ne znam da li naši mladi talenti iz Bora i istocne Srbije učestvuju u ovakvim aktivnostima u Istraživačkoj stanici Petnica ali ih u svako slučaju treba upoznati sa mogućnostima većeg uključivanja u petničke programe. Zato prenosimo ovu informaciju sa VOLVOX mreye a tu je i sajt koji treba pogledati:

Naucno-istrazivacka konferencija za ucenike srednjih skola
(www.psc.ac.yu/konferencija)


Od 8. do 11. decembra ove godine Istrazivacka stanica Petnica ce po cetvrti put organizovati naucno-istrazivacku konferenciju za ucenike srednjih skola pod nazivom "Korak u nauku". Ovakvi skupovi za srednjoskolske istrazivace su vrlo retka pojava ne samo kod nas vec i bilo gde u svetu.

Za Konferenciju je prijavljeno 55 istrazivackih radova sa 85 autora iz 14 oblasti u kojima ISP organizuje seminare (arheologija, astronomija, biologija, etnologija, fizika, geologija, hemija, hemija voda, humana biohemija, istorija, lingvistika, matematika, psihologija i racunarstvo). Osim ucesnika iz Srbije i Crne Gore, ove godine ce se kao ucesnici pojaviti i gosti iz Bugarske, Madjarske i Slovenije.

Ova manifestacija predstavlja istovremeno i svecani i radni skup, priliku da polaznici petnickih programa u 2005. godini pokazu koliko su ovladali naucnim metodom i koliko su uradili u toku godine. Konferencija je svojevrsno finale svega onog sto je u toku godine uradjeno na vise od stotinu seminara, radionica i kampova za srednjoskolce.

Ove godine je Istrazivacka stanica Petnica organizovala jubilarni dvehiljaditi seminar za mlade ljude neobicno zainteresovane za ucenje kroz istrazivanje. Za protekle 23 godine, koliko Stanica postoji, u Petnici je boravilo vise od 40,000 ucenika i njihovih nastavnika na raznim nacionalnim i medjunarodnim programima.

Za vise informacija pogledajte www.psc.ac.yu/konferencija ili se javite e-mejlom na konferencija@psc.ac.yu.

Izvor: VOLVOX mreža
Mailing lista Saveza ekoloških nevladinih organizacija Srbije i Crne Gore "VOLVOX" *** Poruke saljite na adresu lista@volvox.org.yu *** Sve poruke se pre objavljivanja odobravaju od strane moderatora *** http://www.volvox.org.yu *** office@volvox.org.yu


Autor diskusije: draganr
Replied on: 15 Jan 2006 21:15:12
Message:

Ranijih godina na našem području a i šire bila je poznata Rtanjska škola mladih matematičara kao i slične obrazovne aktivnosti centra za talente. Toga već duže nema. Radi podsećanja, a i da vidimo kako to rade druge sredine evo članka iz "Politike":

Matematičari ne znaju za raspust

UVEK U KONDICIJI


PIROT – Pre 20 godina postojala je pirotska istraživačka stanica za rad sa talentovanim đacima. Od prvobitne zamisli da se deca usavršavaju u više naučnih oblasti, ostala je samo Škola mladih matematičara. Ove godine od 9. do 13. januara u osnovnoj školi «Vuk Karadžić» pohađa je oko 150 učenika, a 48 predavanja održaće 25 profesora.
Osim piroćanaca prvi put školu pohađaju i osnovci iz Bele Palanke i Zaječara.

Jednonedeljni rad predavača, užina za đake i organizacija škole koštaće SO Pirot oko 120.000 dinara. Pakete sa školskim priborom pripremio je «Tigar» a.d. Iz četvrtog razreda predavanjima prisustvuje 26 učenika, iz petog 30, iz šestog 27, iz sedmog 29 i iz osmog 23 učenika. To su uglavnom đaci koji su u protekloj školskoj godini na takmičenjima imali zapažene rezultate.
J.M.

Izvor: Politika, Iz naših krajeva, petak 13. januar 2006.


Autor diskusije: milunka
Replied on: 20 Feb 2006 21:44:20
Message:

Nakon testa znanja održanog u novembru 2005. godine, Upravni odbor Republičkog centra je sredinom februara 2006. godine odlučio da dalji rad u Regionalnom centru za talente Bor mogu nastaviti učenici koji su osvojili više od 50 poena na testu.
U našem Centru od 121 učenika to je postigao 91 učenik kao i 6 učenika koji su nagrađeni (osvojili jedno od prvih tri mesta na Republičkoj smotri 2005.) i nisu morali da polažu test. Najviše uspeha imali su učenici Negotina, prošlo je 23. Iz Knjaževca 21 učenik, Zaječara 16, Majdanpeka 11, Boljevca 10, Bora 7, Sokobanje 5 i Kladova 3 učenika.
Po disciplinama najviše učenika zainteresovano je za srpski jezik i književnost 19, biologiju 17, engleski jezik 14, informatiku 12, hemiju 11, matematiku 10, geografiju 6, istoriju 3 a za psihologiju i fiziku 2 učenika, dok za sociologiju nije bilo zainteresovanih učenika. Prema uzrastu podjednaka je zastupljenost osnovaca i srednjoškolaca.
Učenici sa svojim mentorima rade naučno-istraživačke radove i pripremaju se za Regionalnu smotru. Rok za predaju radova je 17. april 2006. Regionalna smotra održaće se 6. maja u Boru a Republička od 25.do 28. maja u mestu koje će naknadno biti određeno.

P.S. Pozdrav DMI-u!

20.02.2006. Bor,

Stručni saradnik, Milunka Pušica, dipl.inž.


Autor diskusije: draganr
Replied on: 16 Dec 2006 14:27:48
Message:

Nema dugo vesti iz borskog Regionalnog centra za talente. Očekujemo da iz borskog centra prokomentarišu navode najnovijeg članka iz "Politike" o tome šta se događa u Srbiji sa ovim institucijama:

Iz naših krajeva

Pred gašenjem centri za nadarene učenike


A od države – crkavica

Zbog nedostatka sredstava, veći deo od 14 regionalnih centara za talente nije u mogućnosti da započne novu školsku godinu


KRAGUJEVAC – Posle 46 godina uspešnog rada i na hiljade realizovanih učeničkih radova iz svih oblasti nauke, sistem regionalnih centara za talentovane đake nalazi se pred gašenjem. Iz Ministarstva prosvete i sporta ove godine nije uplaćen ni jedan jedini dinar, pa je većina od 14 regionalnih centara (Beograd, Bor, Čačak, Kragujevac, Kraljevo, Loznica, Niš, Novi Sad, Pančevo, Požarevac, Sremski karlovci, Užice, Vranje, Zemun) ostala bez neophodnih sredstava za otvaranje školske 2006/2007 godine.
Prema rečima profesora Dušana Simića, direktora Regionalnog centra Kragujevac, ovo je kulminacija višegodišnje nebrige države o talentovanim učenicima. Prethodna godina je, kaže on, nekako „skrpljena”, ali specijalističkih predavanja u ovoj, najverovatnije, neće ni biti.

– Prošla godina je organizovana pomoću „štapa i kanapa”, jer je Ministarstvo prosvete, umesto 28 miliona dinara, koliko je bilo potrebno, uplatilo svega 12. Po jednom centru, to je oko 850 hiljada dinara, što je tri-četiri puta manje od potrebnog. Međutim, za ovu, 2006/2007, još nije obezbeđen ni jedan dinar. Profesori mentori ne žele da rade džabe, a zbog neisplaćivanja zarada većina zaposlenih bila je prinuđena da napusti centre i potraži drugi posao – kaže profesor Simić.

Ostala samo „deklaracija”

Prema njegovim rečima, u posebno teškoj situaciji su oni centri koji gotovo u potpunosti zavise od republičkih sredstava, dok su u nešto povoljnijem položaju oni koje finansijski pomažu lokalne samouprave.

– Rad kragujevačkog centra skoro u celosti zavisi od državnih para. Kad tog novca nema, sredstva koja uspem da prikupim od opština čije su škole pod našom ingerencijom malo znače. Zbog toga sam ostao bez saradnika, a o honorarima za profesore mentore ne mogu ni da razmišljam – veli Simić.

Osim što je doveden u situaciju da se „bruka” pred kolegama koji su držali predavanja talentovanim učenicima, prema kojima je jedva uspeo da izmiri dugovanja, profesor Simić kaže da je imao problema i sa roditeljima čija su deca prethodnih godina imala nastavu.

– Jednom roditelju sam jedva uspeo da objasnim zašto njegovo dete, koje je već dve-tri godine pohađalo nastavu kod mentora, više ne može da dobije stručnu pomoć. Čovek je mislio da sredstva postoje, ali da ih mi trošimo nenamenski.

Prema Simićevim rečima, kragujevački centar je ove godine selektirao 230 nadarenih učenika (sedmi i osmi razredi osnovnih i svi razredi srednje) iz 45 škola iz Kragujevca i okolnih opština, ali oni, ukoliko se uskoro nešto ne promeni, verovatno neće imati ni prvo predavanje.

– To je tek tragedija. Deca koja su bila upisana prethodnih godina bar su nešto naučila, a za nove polaznike nismo uspeli da organizujemo ništa. Ne mogu da verujem da državi nije stalo do budućnosti najboljih. Mnogo se govori o talentovanim đacima i pomoći koju im treba dati, ali biće da je to samo deklarativno ili zarad ličnih interesa nadležnih – kaže profesor Simić.

Paralelni sistem


Zbog nastale situacije, profesor Simić je, kako kaže, više puta pokušao da stupi u kontakt sa ministrom Slobodanom Vuksanovićem, ali bez uspeha. Zato je pre nekoliko dana, u Beogradu, u Republičkom centru za talente, koji koordinira rad, održan sastanak kome su prisustvovali direktori svih regionalnih centara za talente. Zaključak skupa je, veli direktor kragujevačkog centra, da se o svemu obvesti i premijer Vojislav Koštunica.

– To je zajednički predlog, ali sačekaćemo još malo. Međutim, ako novca ne bude bilo, mi ćemo morati da alarmiramo i premijera i javnost. Ne zbog nas i naših saradnika, već zbog dece koja ne smeju da trpe – kaže Simić.

Profesor Simić naglašava da nema ništa protiv vladinog Fonda, iz koga se daju stipendije najboljim srednjoškolcima i studentima, ali smatra da bi i regionalne centre trebalo priključiti tom sistemu nagrađivanja.

– Umesto da postoji jedinstven sistem, država je napravila paralelni. Nemam ništa protiv Fonda, ali se pitam ko prepoznaje, ko prati i radi na usavršavanju talentovanih. Sistem regionalnih centara se o tome brinuo gotovo pola veka, a sada, odjednom, za njega nema mesta. Umesto toga, država se, izgleda, odlučila da ide linijom manjeg otpora, pa je rešila ne da stvara uspešne, nego da ih nagradi kad oni sami nešto postignu.

Prema rečima profesora Simića, za rad sa gotovo četiri hiljade polaznika programa regionalnih centara za talente država je prošle godine izdvojila oko 12 miliona dinara, a iz Fonda se, kako kaže, samo jednom srednjoškolcu ili studentu daje stipendija koja iznosi više od milion dinara.
Brane Kartalović
[objavljeno: 16.12.2006.]

Izvor: Politika 16.12.2006.
http://www.politika.co.yu/detaljno.php?nid=14747



Autor diskusije: draganr
Replied on: 14 May 2007 08:52:08
Message:

BOR

Nagrađeni učenici


Na smotri naučnoistraživačkih radova talenata Borskog i Zaječarskog okruga nagrađena su 24 učenika. Prva mesta su osvojili Vanja Ninković iz Majdanpeka za rad iz srpskog jezika i književnosti, Vedrana Stanojević iz Boljevca za engleski jezik i Miroslav Radenković iz Knjaževca za rad iz oblasti geografije.
Prvo mesto podelili su i gimnazijalci Nikola Šutulović iz Bora i Sanela Ranković iz Negotina za rad iz biologije.
S.T.

Izvor: Blic, ponedeljak 14. maj 2007.


Autor diskusije: draganr
Replied on: 13 Jun 2007 10:15:53
Message:

Nagrađeni najbolji mladi istraživači Srbije


Dodeljene su nagrade najboljim mladim istraživačima iz cele zemlje...
Na Republičkoj smotri naučnoistraživačkih radova polaznika Centara za talente, dodeljene su nagrade najboljim mladim istraživačima iz cele zemlje. Nagrađeni osnovci i srednjoškolci su pisali o Elizabetanskom pozorištu, Hanibalu, ali i o alkoholizmu kod mladih.


TALENTI - Na ovogodišnjoj 49. smotri radova mladih naučnika, polaznici Regionalnog centra za talente „Beograd 2" bili su najuspešniji, a zapažene rezultate postigli su i mladi istraživači iz Bora, Kragujevca i Požarevca. Za najbolje radove u oblasti prirodnih i društvenih nauka nagrađeni su učenici sedmog i osmog razreda osnovne i svih razreda srednjih škola.

- Dobila sam prvu nagradu za rad iz engleskog jezika. Pisala sam o Elizabetanskom pozorištu jer veoma volim da čitam Šekspira - rekla je Jana Mišić, učenica osmog razreda Osnovne škole „Branko Ćopić".
Ona priča da je već dve godine u Centru za talente i da je mnogo toga naučila, ali posebno je srećna što je upoznala mnogo dece s kojom voli da se druži.

- Učenje s mentorima je veoma zanimljivo, nije kao u školi. Posebno volim druženja na letnjim školama, na kojima se okupljaju talentovana deca iz cele zemlje – priča Jana i dodaje da voli da uči jezike, posebno engleski i italijanski, što će joj dobro doći jer želi da bude diplomata kad poraste.

U konkurenciji srednjoškolaca prvo mesto za rad u oblasti istorije dobila je Tijana Ćopić za rad o Starom Rimu i Hanibalu.
- Hanibal je pre mnogo vekova učinio nešto što je teško uraditi i sada uz svu modernu tehnologiju. On je s vojskom uspeo da pređe Alpe. Zainteresovana za njegovo delo, počela sam da čitam i gledam dokumentarce. Tako je nastao ozbiljan naučni rad - priča Tijana, učenica prvog razreda Gimnazije „Ruđer Bošković".

Veoma zapaženo je bilo i istraživanje Vedrane Radosavljević, koja je osvojila treću nagradu za rad iz psihologije na temu „Alkoholizam kod mladih - porodica kao činilac". Talenti putuju u Ukrajinu

DRUŽENJE Deset polaznika Centra za talente predstaviće kulturu i tradiciju naše zemlje na Međunarodnom dečjem festivalu „Promenimo svet nabolje". Na festivalu na obali Crnog mora, od 15. jula do 4. avgusta predstaviće se 400 dece iz 25 zemalja sveta.
V. Latas ||||

Izvor: 24 sata On line, Sreda 13 Jun 2007 http://www.24sata.co.yu/vesti.php?id=10958


Autor diskusije: milunka
Replied on: 14 Jun 2007 16:17:36
Message:

Na 49. Republičkom takmičenju i smotri održanoj 25-27. maja u Beogradu, Regionalni centar za talente Bor predstavljalo je 18 učenika osnovnih i srednjih škola. Petoro je osvojilo jedno od prva tri mesta.
Drugo mesto osvojili su: Dina Đorđević iz istorije (III razred Gimnazije,Zaječar, Nenad Grujić iz fizike (VIII razred OŠ "Vuk Karadžić",Negotin) i Bojana Letunica iz biologije (III razred Negotinske gimnazije).
Treće mesto: Miloš Ranđelović iz informatike (IV razred Knjaževačke gimnazije) i Vanja Miljković iz srpskog jezika (IV razred gimnazija "Mile Arsenijević-Bandera", Majdanpek)


Autor diskusije: milunka
Replied on: 03 May 2008 22:11:51
Message:



Regionalno takmičenje i smotra naučno-istraživačkih radova talenata održaće se 10. maja 2008. god. u prostorijama OŠ “3. oktobar” sa početkom u 10 h. Takmiče se 12 škola borskog i zaječarskog okruga: 3 osnovne i 9 srednjih škola iz Bora, Boljevca, Knjaževca, Zaječara, Majdanpeka, Kladova i Negotina. Prijavljeno je 55 učenika koji će se takmičiti u sledećim disciplinama: informatika, hemija, matematika, geografija, istorija, engleski jezik, biologija, srpski jezik, književnost i psihologija. Najuspešniji učenici plasiraće se na Republičko takmičenje i smotru naučno-istraživačkih radova talenata, koje će se održati u Beogradu krajem maja.


Autor diskusije: milunka
Replied on: 26 May 2008 20:33:42
Message:



U Boru je 10.maja održano 10. Regionalno takmičenje i smotra naučno-istraživačkih radova talenata uz prisustvo gostiju, mentora, članova komisija i lokalnih medija. Prisutne su pozdravili Dragan Ranđelović, član Upravnog odbora Centra za talente Bor i Slobodan Knežević, član Opštinskog veća zadužen za obrazovanje.
Na takmičenju su postignuti sledeći rezultati:

2 prva
3 druga i
10 trećih mesta

Prvo mesto osvojile su: Bojana Letunica i Sanela Ranković iz Negotinske gimnazije,

Drugo mesto osvojili su: Nadica Radosavljević,SŠ “Nikola Tesla” iz Boljevca, Miloš Marjanović iz Knjaževačke gimnazije i Nevena Žikić, OŠ "Hajduk Veljko" iz Zaječara.

Treće mesto o osvojili su: Marko Stoiljković i Tomica Radivojević ,SŠ “Nikola Tesla” iz Boljevca; Stefan Đorđievski,Gimnazija “B.Stanković” iz Bora; Milan Đorđević, Dina Đorđević i Dejan Mavrović iz Zaječarske gimnazije; Miša Đikanović, SŠ “Sveti Sava” iz Kladova;
Neda Dragišić, OŠ “Vuk Karadžić” iz Kladova; Marko Nikolić, Gimnazija “M.A. Bandera” iz Majdanpeka i Aleksandra Tošić, OŠ “Vuk Karadžić” iz Negotina.

Navedeni učenici su se plasirali na 50. Republičko takmičenje i smotru radova talenata koje se održava 31.maja i 1.juna 2008. god. u Beogradu.
Inače, od prijavljenih 7000 učenika iz cele Srbije, nakon testiranja do Regionalnog takmičenja stiglo je 944 učenika, a za Republičko takmičenje plasiralo se 386 učenika.

Ovom prilikom Centar se posebno zahvaljuje sponzorima koji su nam finansijski pomogli u realizaciji takmičenja: Tranzicioni centar RTB Bor, Megatrend Univerzitet Zaječar, Megabrend Bor, apotekarska ustanova VET -1 Bor, Ekstra-pak Bor, STR i agencija UNAS Bor, DOO Antić Company, SZTR LAV, SDB sistem iz Bora, Smaj Business iz Bora,RBB Bor i Bortravel Bor.

Ujedno se obraćamo i zainteresovanima koji su u mogućnosti da finansijski pomognu rad sa talentima da mogu uplatiti novćani iznos na ž.r.Centra za talente Bor 840-1964660-62.




Autor diskusije: milunka
Replied on: 12 Jun 2008 21:45:59
Message:


Na 50. Republičkom takmičenju i smotri talenata, održanom u Beogradu 31.maja i 1.juna 2008.god. polaznici borskog centra ostvarili su sledeći plasman:

- II mesto iz istorije osvojio je Dejan Mavrović, Zaječarska gimnazija
- III mesto iz istorije osvojila je Neda Dragišić, OŠ "Vuk Karadžić", Kladovo.


Autor diskusije: milunka
Replied on: 10 Dec 2008 09:22:41
Message:

Testiranje učenika 2008. godine

Regionalni centar za talente Bor, u okviru projekta "Unapređenje rada i programsko funkcionalno jačanje Centra za talente Bor radi podsticanja razvoja darovitih u opštini Bor" koji se finansira iz budžeta Republike Srbije – Ministarstvo omladine i sporta, izvršio je testiranje intelektualnih sposobnosti učenika Vll i Vlll razreda osnovnih i l, ll, lll i IV razreda srednjih škola borskog i zaječarskog okruga.
Za testiranje se prijavio 251 učenik iz 17 osnovnih i srednjih škola iz borskog i zaječarskog okruga, 10 osnovnih škola i 7 srednjih škola. Najviše učenika testirano je iz Bora – 102 učenika, Knjaževca 70 i Zaječara 50, ostali učenici su iz Negotina, Boljevca i Kladova.
Prolaznost testiranja je 89,6%, od kojih je 6% učenika imalo maksimalni broj poena.
Učenici koji su stekli prohodnost za dalja takmičenja opredelili su se za jednu od 12 disciplina (biologija, ekologija, geografija, informatika, istorija, hemija, fizika, matematika, engleski jezik, srpski jezik, književnost, psihologija). Najveći broj učenika opredelio se za engleski jezik, biologiju, informatiku i matematiku dok su se najmanje prijavilo za psihologiju, ekologiju i fiziku.
Učenici borskih škola najviše interesovanja pokazali su za engleski jezik, informatiku i biologiju.

Učenici borskih škola pohađaće stalne škole iz disciplina za koje je bilo najviše prijavljenih dok će ostali raditi stručne radove sa svojim mentorima.



Autor diskusije: milunka
Replied on: 11 Dec 2008 14:40:49
Message:

U okviru projekta "Unapređenje rada i programsko funkcionalno jačanje Centra za talente Bor radi podsticanja razvoja darovitih u opštini Bor" koji se finansira iz budžeta Republike Srbije – Ministarstvo omladine i sporta. Regionalni centar za talente Bor i Lokalna samouprava Bor organizovali su akreditovan seminar “Identifikacija i rad sa darovitom decom” sa sledećim predavačima i temama.

Predavač Tema

1. prof. dr Grozdanka Gojkov, “Shvatanje o sposobnostima”
2. prof. dr Grozdanka Gojkov, “Indentifikacija”
3. doc. dr Aleksandar Stojanović, “Karakteristike darovitih”
4. doc. dr Aleksandar Stojanović, “Daroviti i neuspeh”
5. Biljana Vujasin, pedagog, “Metode i tehnike podsticanja stvaralaštva”
6. Biljana Vujasin, pedagog, “Metode i tehnike podsticanja stvaralaštva”

Predavači su profesori Visoke škole strukovnih studija za obrazovanje vaspitača iz Vršca. Seminar je pohađalo 27 profesora borskih osnovnih i srednjih škola. Po završetku seminara dobili su sertifikate sa 24 časa.
Stečeno znanje sa seminara primeniće u stalnim školama i putem mentorskog rada sa učenicima – polaznicima Regionalnog centra za talente Bor što je i bio cilj ovog seminara.

Spisak profesora - polaznika seminara
«Identifikacija i rad sa darovitom decom»

1. Svetlana Čorboloković, Gimnazija «Bora Stanković», prof.biologije
2. mr Slobodan Knežević, Gimnazija «Bora Stanković», prof. fizike
3. Velimir Pejčić, Gimnazija «Bora Stanković», prof. istorije
4. Slobodanka Ignjatović, Gimnazija «Bora Stanković», prof. hemije
5. Jelena Tričković, Gimnazija «Bora Stanković», psiholog
6. Aneta Golob-Mišić , Tehnička škola, prof. hemije
7. Slađana Aleksić, Tehnička škola, prof. engleskog jezika
8. Milena Doberšek, Tehnička škola, prof. ekologije
9. Radiša Petković, Ekonomsko-trgovinska škola, prof. geografije
10. Irina K. Stevanović, Ekonomsko-trgovinska škola, prof. engleskog jezika
11. Danijel Spasojević, Ekonomsko-trgovinska škola, prof. istorije
12. Danijela Dević, Ekonomsko-trgovinska škola, prof. hemije
13. Novica Ranđelović, Mašinsko–elektrotehnička škola, prof. informatike
14. Milan Petrović, Mašinsko–elektrotehnička škola, prof. informatike
15. Irena Mitić, OŠ «3. oktobar», prof. hemije
16. Miroslav Miladinović, OŠ «3. oktobar», prof. informatike
17. Ljubisav Colić, OŠ «3. oktobar», prof. geografije
18. Mica Ristić, OŠ «3. oktobar», pedagog
19. Marina Raičević, OŠ «Vuk Karadžić», prof. engleskog jezika
20. Gordana Mundrić, OŠ «Dušan Radović», prof. engleskog jezika
21. Lidija Savić-Volanović, OŠ «Dušan Radović», prof. istorije
22. Zoran Milićević, OŠ «Dušan Radović», prof. geografije
23. Jelena Milosavljević, OŠ «Sveti Sava», prof. engleskog jezika
24. Slavoljub Toskić, OŠ «Branko Radičević», prof. biologije
25. Milena Cvetković, OŠ «Branko Radičević», prof. srpskog jezika
26. Olivera Žikić, OŠ «Branko Radičević», prof. fizike
27. Milunka Pušica, Regionalni centar za talente, direktor


Autor diskusije: draganr
Replied on: 25 Mar 2009 22:54:06
Message:

Na sednici Upravnog odbora Centra za telente Bor, koja je održana 10. marta 2009. razmatran je Izveštaj o radu Centra u 2008. godini. Navodimo ga na Forumu u celini:

Izveštaj o radu Regionalnog centra za talente Bor
za 2008. godinu



Na osnovu plana i programa Centra za 2008. godinu ostvarene su aktivnosti zasnovane na dosadašnjem uspešnom praćenju talentovanih učenika, organizovanjem mentorskog rada i naučno-istraživačkih smotri talenata.


I. Realizacija programskih aktivnosti


1. Mentorski rad sa izabranim učenicima za Regionalno i Republičko takmičenje i smotru naučno-istraživačkih radova talenata
2. Učešće na tribinama povodom «ekoloških dana Bora»
3. Regionalno takmičenje i smotra 2008.
4. Učešće na naučnim skupovima – “EKOIST 2008”
5. Republičko takmičenje i smotra 2008.
6. Realizacija projekta “Unapređenje rada i programsko funkcionalno jačanje Centra za mlade talente Bor radi podsticanja darovitih u opštini Bor»

1. Mentorski rad - Rad sa talentovanim učenicima obavljen je samo kao mentorski rad. U radu je uključeno 23 mentora sa područja borskog i zaječarskog okruga. Mentorski rad se ogledao u pripremi učenika za testiranje i prezentaciju rada za Smotru.

2. Učešće na tribinama - povodom značajnih ekoloških datuma u okviru programa "Ekološki dani Bora" nakon dugogodišnje pauze, obnovljena je saradnja sa DMI učešćem na manifestacijama koje ta organizacija tradicionalno organizuje iz oblasti ekologije. Naših 5 polaznika predstavilo se svojim radovima na tribini "Dani voda" koja je održana u gradskoj biblioteci 20. marta 2008. godine kao i na tribini povodom Svetskog dana kretanja i Svetskog dana zdravlja 3. aprila 2008. god.

3.Regionalno takmičenje i smotra naučno-istraživačkih radova talenata - Radove za Regionalno takmičenje i smotru naučno-istraživačkih radova talenata prijavilo je 57 učenika, a na Smotri je učestvovalo 47 učenika. Smotra je održana u Boru 10. maja 2008. godine a učesnici su učenici uzrasta od VII razreda osnovne škole do IV razreda srednje škole iz Boljevca, Kladova, Knjaževca, Majdanpeka, Negotina, Zaječara i Bora. Na Smotri je prezentovano 39 radova iz 11 naučnih disciplina (biologija, geografija, engleski jezik, istorija, informatika, matematika, psihologija, srpski jezik, književnost i hemija). Ove godine vraćena je disciplina ekologija, a srpski jezik i knjievnost su razdvojene na dve discipline. Učestvovalo je 12 škola borskog i zaječarskog okruga i to:
- Bor: Gimnazija “Bora Stanković”, MEŠ,
- Negotin: Negotinska gimnazija, OŠ “Vuk Karadžić”,
- Zaječar: Gimnazija Zaječar, OŠ ”Hajduk Veljko”,
- Kladovo: SŠ “Sveti Sava”, OŠ “Vuk Karadžić”,
- Knjaževac: Knjaževačka gimnazija,
- Majdanpek: Gimnazija “Mile Arsenijević Bandera”, Tehnička škola,
- Boljevac: SŠ “Nikola Tesla”.
Postignuti su sledeći rezultati: 15 učenika osvojilo je jedno od prva tri mesta i to: 2 prva mesta, 3 druga i 10 trećih mesta.

4. Učešće na «EKOIST 2008» - sprovedeno je kao sastavni deo projekta “Unapređenje rada i programsko funkcionalno jačanje Centra za mlade talente Bor radi podsticanja darovitih u opštini Bor»
5. Republičko takmičenje i smotra naučno-istraživačkih radova talenata - Na početku godine od prijavljenih 7000 učenika iz cele Srbije, nakon testiranja do Regionalnog takmičenja stiglo je 944 učenika, a za Republičko takmičenje plasiralo se 420 učenika. Takmičenje je održano u Beogradu, od 30. maja do 1. juna. Po novom pravilniku Republičkog centra koji se primenjuje od marta 2008. svi radovi koji su se plasirali za Republičko takmičenje ponovno su pregledani i ocenjeni od strane Republičke stručne komisije, a radovi ocenjeni kao neadekvatni su eliminisani iz daljeg takmičenja. Svi radovi borskog Centra su prošli recenziju, ali zbog preklapanja sa proslavom mature i takmičenjima na Republičko takmičenje krenulo je 10 učenika (učenici su iz Bora, Boljevca, Zaječara, Negotina, Kladova i Majdanpeka). Ostvareni rezultati su: jedno drugo i jedno treće mesto iz istorije.

6. Realizacija projekta “Unapređenje rada i programsko funkcionalno jačanje Centra za mlade talente Bor radi podsticanja darovitih u opštini Bor» - Na osnovu konkursa za finansiranje programa i projekata lokalnih samouprava u oblasti omladinske politike za 2008. godinu, koji se finansira iz budžeta Republike Srbije, lokalna samouprava Bor kao Korisnik sredstava sklopila je Ugovor i dobila sredstva za sprovođenje Projekta «Unapređenje rada i programsko funkcionalno jačanje Centra za mlade talente Bor radi podsticanja darovitih u opštini Bor». Projekat utvrđuje osnovne aktivnosti kojima se unapređuje rad i programski funkcionalno jača Centar za rad sa mladima u cilju stvaranja podsticajne obrazovne i šire društvene sredine za razvoj darovitih mladih. Te aktivnosti su: identifikacija grupe potencijalno nadarenih mladih (200), organizovanje posebnih oblika njihove edukacije (za 100 polaznika), organizovanje različitih oblika prezentacije rezultata njihovog rada, osposobljavanje grupa mentora i predavača (20) za rad sa darovitim mladim. Projekat obuhvata i nabavku multimedijalne opreme za rad sa darovitima i prezentacije, kao i formiranje sistema elektronskih komunikacija.
Osnovna ciljna grupa su učenici osnovnih (7 i 8 razred) i srednjih škola u Boru. Posebna grupa su profesori osnovnih i srednjih škola među kojima će biti obučena grupa od 27 za rad sa darovitim mladima. Opšti cilj projekta je stvoriti podsticajnu društvenu sredinu («društvo koje uči») kao i podsticajnu obrazovnu sredinu za prepoznavanje i podsticanje razvoja darovitih mladih što treba da omogući podizanje opšteg nivoa znanja i razvoj lokalne i šire sredine.
Pored Regionalnog centra za talente Bor, partneri i suorganizatori na ovom projektu bili su Društvo mladih istraživača Bor i Tehnički fakultet Bor.

Aktivnosti na projektu:

1. Identifikacija darovitih učenika i studenata na osnovu preporuke profesora, stručnih saradnika - U cilju praćenje razvoja i daljeg napredovanja potencijalno nadarenih učenika, Regionalni centar za talente Bor obavio je identifikaciju nadarenih učenika osnovnih i srednjih škola. Učenici su popunili Prijavu za rad u Centru, nakon čega je obavljeno njihovo testiranje testom intelektualnih sposobnosti. Ponuđeno im je 12 disciplina (biologija, ekologija, geografija, hemija, fizika, matematika, istorija, psihologija, informatika, engleski jezik, književnost i srpski jezik) a oni su se opredelili samo za jednu od ponuđenih disciplina. Za rad u okviru Centra za talente prijavljivali su se učenici 7 i 8 razreda osnovnih škola kao i učenici 1, 2, 3 i 4 godine srednjih škola. Učenike su uglavnom predlagali predmetni nastavnici jer oni imaju najveći uvid u sklonosti učenika za taj predmet, tj. naučnu disciplinu u okviru koje se učenik može takmičiti u Centru. Tu su i već postignuti uspesi učenika na dosadašnjim takmičenjima.

2. Testiranje - Centar za talente Bor je Regionalni Centar pa su i testiranja izvršena u gradovima borskog i zaječarskog okruga. Projektom je planirano da se testira 200 učenika ali se za testiranje prijavio 251 učenik iz 17 osnovnih i srednjih škola. Najviše učenika testirano je iz Bora – 102 učenika, Knjaževca 70 i Zaječara 50, ostali učenici su iz Negotina, Boljevca i Kladova.
Testiranje je obavljeno u oktobru i novembru 2008. Učenici su testirani baterijom testova za selekciju intelektualno nadarenih učenika koju čine tri različita testa. Maksimalan rezultat je 15 poena, tako da se najuspešnijim učenicima smatraju oni sa 14 i 15 poena, ali se rad može preporučiti i učenicima koji su osvojili 10 i 11 poena na testu (to su učenici koji su već postizali rezultate na drugim takmičenjima, oni koji se baš nisu snašli na testiranju jer su svi testovi vremenski ograničeni što utiče na učenike i njihove rezultate, takođe i trema kod pojedinih učini svoje da ne pokažu svoj maksimum, tako da se ovi učenici ne isključuju ako žele da se takmiče u Centru za talente). Učenici sa manje od 10 poena nisu u mogućnosti ove godine da se prijave za takmičenje u Centru ali mogu pokušati već sledeće godine.
Među učenicima osnovnih škola, najbolje rezultate postigli su učenici iz Zaječara sa prosečnom ocenom 13,7, dok su kod srednjoškolaca najbolje rezultate postigli gimnazijalci iz Bora i Zaječara. Prolaznost testiranja je 89,6%, od kojih je 6% učenika imalo maksimalni broj poena.
Pored toga što se mora imati u vidu da merenje inteligencije testom nije uvek pouzdano, mora se naglasiti da je za uspeh na takmičenju, kao i za uspeh u životu inteligencija samo jedan, doduše neophodan uslov, koji se dopunjuje drugim faktorima vezanim za samu ličnost (dobre radne navike, upornost, samopoštovanje, motivacija) i samo u sadejstvu sa njima omogućava pojedincu da ostvari sve svoje potencijale.
Učenici koji su stekli prohodnost za dalja takmičenja opredelili su se za jednu od 12 disciplina (biologija, ekologija, geografija, informatika, istorija, hemija, fizika, matematika, engleski jezik, srpski jezik, književnost, psihologija). Najveći broj učenika opredelio se za engleski jezik, biologiju, informatiku i matematiku dok se najmanje prijavilo za psihologiju, ekologiju i fiziku.
Učenici borskih škola pohađaće stalne škole iz disciplina za koje je bilo najviše prijavljenih dok će ostali raditi stručne radove sa svojim mentorima.

3. Organizovanje mentorskog rada za odabranu grupu darovitih na osnovu rezultata testiranja - Mentorski rad obavljaju profesori sa učenicima osnovnih i srednjih škola iz borskog i zaječarskog okruga. Kako je uzrast učenika raznovrstan (6 različitih programa) nezgodno je da se za sve discipline rad obavlja u okviru stalnih škola, već se veći deo obavlja mentorskim radom. Cilj mentorskog rada je:
- uvođenje učenika u metode naučnog istraživanja i upoznavanje učenika sa multidisciplinarnim i interdisciplinarnim pristupom rešavanja naučnih problema;
- podsticanje kreativnosti i osposobljavanje učenika za korišćenje stručne i naučne literature;
- podsticanje i razvijanje naučno-tehničkog stvaralaštva u osnovnim, srednjim školama;
- stvaranje povoljnih stručnih, kadrovskih i materijalnih uslova za stvaralaštvo u oblasti prirodnih, tehničkih, društvenih, humanitarnih i drugih nauka;
- popularisanje naučnih dostignuća;
- koordiniranje rada sa nadarenima u školama i na fakultetima, učešće na naučnim savetovanjima i simpozijumima, takmičenjima i smotrama.

Mentori usmeravaju učenike prilikom pisanja radova, i sa njima vežbaju testove znanja kako bi bi bili što uspešniji na Regionalnoj i Republičkoj smotri 2009. Planirano je da svoj rad završe do aprila 2009. sa ukupno 400 pojedinačnih časova.
4. Organizovanje stalnih škola u toku školske godine - Iz Prijava koje su učenici dostavili Centru uočeno je da se za pojedine discipline znatno povećalo interesovanje učenika, naime zadnjih godina iz borskih škola takmičili su se samo učenici iz oblasti: biologije i hemije, i po jedan učenik iz informatike, engleskog jezika i matematike. Ove godine učenici su se prijavili za svih dvanaest disciplina a po prvi put u većem broju prijavili su se za srpski jezik, geografiju, istoriju, ekologiju, a za ostale discipline je uočen veći broj zainteresovanih. Ovo već ukazuje da je projekat ispunio svoj cilj da su se učenici, a i profesori aktivirali i da se broj učenika iz Bora na Smotri 2008, sa 2 povećao na preko 100 učenika.

Projektom je planirano je da se izvedu dve stalne škole. Veliki broj učenika i discipline koje su prvi put imale zainteresovane ukazale su potrebu da se poveća broj stalnih škola na četiri. Organizovane su sledeće škole: biologija, engleski jezik, srpski jezik i informatika. Planirano je po 10 časova za svaku školu, a svaka škola plan prilagođava svojim potrebama prema naučnoj disciplini.

5. Organizovanje letnjih škola na terenu - Letnja škola na terenu održana je u Gornjanu kao «Eko-etno kamp Gornjane 2008». od 01.07. do 08.07.2008. godine. Smeštaj i ishrana učesnika bili su u prostorijama škole u Gornjanu.
Učesnici letnje škole su učenici iz borskih srednjih škola (Gimnazija, Tehnička škola i Ekonomsko-trgovinska škola), Knjaževačke gimnazije i gosti iz srednjih škola iz Vranja. Učenike su predložili predmetni nastavnici i oni su bili zainteresovani za rad iz biologije, ekologije.
Kamp u Gornjanu otvorili su Dragan Ranđelović, predsednik Društva mladih istraživača i član opštinskog veća Slobodan Knežević uz prisustvo mnogih gostiju i novinara. Srednjoškolcima iz Bora, Vranja i Knjaževca dobrodošlicu je priredilo i Kulturno umetničko društvo iz Goranjana tradicionalnim igrama. Otvaranje kampa propratio je i novinar Brana Filipović svojim stihovima o lepotama gornjanskog kraja.

Teme koje su bile realizovane u toku programa:
• Lekovito i samoniklo jestivo bilje na području Gornjana i planine Stol (diverzitet i upotreba)
• Diverzitet faune insekata na području Gornjana i planine Stol
• Priroda i tradicija
• Bio i geodiverzitet okoline Bora
• Priroda i tradicija kao ključni turistički potencijali Bora i okoline
• Zagađivanje životne sredine i uticaj na živa bića
• Metode pisanja i prezentovanja izveštaja i naučno-istraživačkog rada
Cilj programa je bio da se obuči selektovana grupa učenika početnih razreda srednjih škola za praktični rad na terenu iz oblasti prirodnih nauka (biologija, geografija, ekologija, etnologija i dr.) kao i dodatno motivisanje učenika za učešće u programima i aktivnostima Centara za talente i Društva mladih istraživača. Osnove programa su projekti „Školski bio-blic“ i „Priroda i tradicija“, programi Ekoetnoškole DMI Bor.

Plan rada obuhvatao je veći broj predavanja, terenskog rada, radionice i izlete. Rukovodilac letnje škole bio je Slavoljub Toskić, profesor biologije. Predavanja su održali sledeći predavači:

- Stojanka Perčić o lekovitom bilju,
- Milica Kabić o etnologiji gornjanskog kraja,
- Dragana Ranđelović, inž. pejzažne arhitekture – «bio i geodiverzitet okoline grada Bora»
- Marina Arnaut – «Biološki aktivne materije viših biljaka i njihov ekološki smisao»,
- nastavnici škole domaćina u Gornjanu - Slavica Roglić i Danijela Denić u okviru projekta «škola bez nasilja» a na temu «nasilje u školi» sa učesnicima kampa pripremile su glumačku predstavu,
- mr Zoran Nikolić – predavanje o insektima i pravljenje insektarijuma
- predstavnici turističke organizacije Bora – održali su multimedijalnu prezentaciju, kao i turističku turu okoline. Pored toga organizovali su i nagradni foto konkurs na temu «naj slika kampa» a najupešnije nagradili.
- Slavoljub Toskić – radionica «hoćemo zdravu čistu vodu za piće», «alkoholizam među učenicima»

Učesnici kampa obišli su okolinu Gornjana i obližnju planinu Stol. Sakupljali su lekovito bilje, pravili herbarijume, sakupljali leptire i insekte i načinili insektarijum. Svo vreme imali su digitalni foto aparat kojim su slikali sve što je bilo zanimljivo, kompjutere i laptop na kojima su obrađivali stručne radove letnje škole.
Predavači:

Slavoljub Toskić prof. biologije, OŠ „Branko Radičević“ Bor

Stojana Perčić predsednik Društva ljubitelja lekovitog bilja „Nana“ Bor

Milica Kabić predsednik Etno kluba DMI Bor

Dragana Ranđelović inž. pejzažne arhitekture, Institut za šumarstvo Beograd

Bora Stanković direktor TO Bor

Ivica Prvanović Klub DMI Gornjane

Dr Vladica Ivković Zdravstveni centar

Vlada Vasić Klub informatike DMI

Mr Zoran Nikolić dipl biolog, Biološki fakultet Beograd

Slavica Roglić OŠ Đura Jakšić Krivelj
Danijela Denić OŠ Đura Jakšić Krivelj

6. Prezentacija radova darovitih iz prethodnih godina na naučno-stručnim skupovima «Ekološka istina» i «Reciklaža i održivi razvoj 2008» - Polaznici Centra za talente Bor tradicionalno učestvuju na naučno stručnom skupu «Ekološka istina», međutim zadnjih godina ukupan broj polaznika se smanjio tako da se to odrazilo i na prisustvo na naučno-stručnim skupovima. Ovim projektom su se ponovo aktivirale aktivnosti polaznika Centra u vidu prezentacije njihovih radova na naučno stručnim skupovima.
Na XVl Naučno-stručnom skupu o prirodnim vrednostima i zaštiti životne sredine ”Ekološka istina” u Sokobanji prijavljeni su radovi osam polaznika Centra - učenika iz borske gimnazije «Bora Stanković». Polaznici su svoje radove (6 radova) izlagali putem poster prezentacije u okviru posebne sesije “Naučni podmladak”.

7. Prezentacija radova nadarenih iz prethodnih godina i ovogodišnje grupe na tribinama u okviru «Ekoloških dana Bora» - Polaznici Centra za talente Bor učestvuju i na tribinama u okviru «Ekoloških dana Bora», u zavisnosti od rada i oblasti kojom su se bavili. Mahom su to radovi iz oblasti hemije i biologije koji se bave ekologijom, zagađenjem i zaštitom životne sredine. U okviru projekta na tribinama «Ekoloških dana Bora» učestvovalo je osam gimnazijalaca koji su prezentovali osam radova u vidu prezentacijama u programu Power Point ili poster prezentacijom. Njihovi nastupi bili su veoma zapaženi. Posebno je obeležen «Dan čistih planina», kada je 28. septembra organizovan jednodnevni izlet na planini Stol. Dvadesetoro polaznika Centra zajedno sa grupom planinara iz Bora učestvovali su:
- u akciji čišćenja i prikupljanja otpadnog materijala oko planinarskog doma,
- obilasku malog i velikog Stola
- prezentaciji i predavanju o turističkom potencijalu Bora.
Kao završna aktivnost, 12. decembra obeležen je i «Međunarodni dan planina»: prezentirani su rezultati rada letnje eko-etno škole Gornjane, koja je realizovana u okviru projekta i programi narednih stalnih škola i mentorskog rada sa talentima. Prezentaciji su prisustvovali polaznici i njihovi mentori iz oblasti biologije, geografije, hemije, i drugih oblasti, polaznici letnje eko-etno škole mladih talenata, učenici ekološkog usmerenja tehničke škole, predstavnici ekoloških NVO i drugi zainteresovani.

8. Organizovanje stručne obuke mentora i predavača za rad sa darovitim mladima - Akreditovan seminar «Identifikacija i rad sa darovitom decom» održali su predavači koji su profesori Visoke škole strukovnih studija za obrazovanje vaspitača iz Vršca. Seminar je pohađalo 27 profesora (biologije, fizike, istorije, geografije, hemije, srpskog jezika, engleskog jezika, psihologije, informatike i ekologije) borskih osnovnih i srednjih škola. Po završetku seminara profesori su dobili sertifikate koji im za licencu donose 24 časa.
Teme predavanja i predavači su:

Prof. dr Grozdanka Gojkov, “Shvatanje o sposobnostima”
Prof. dr Grozdanka Gojkov, “Indentifikacija”
Doc. dr Aleksandar Stojanović, “Karakteristike darovitih”
Doc. dr Aleksandar Stojanović, “Daroviti i neuspeh”
Biljana Vujasin, pedagog, “Metode i tehnike podsticanja stvaralaštva”
Biljana Vujasin, pedagog, “Metode i tehnike podsticanja stvaralaštva” - praktična nastava

9. Obezbeđenje opreme za multimedijalne prezentacije - U okviru ovog projekta, nabavljena je oprema za multimedijalne prezentacije i to: lap top računar sa pratećom opremom, video bim, DVD plejer. Korisnost ove opreme se pokazala tokom izvođenja celog projekta: počev od letnje škole gde su polaznici na ovoj opremi pravili i prezentovali svoje radove, pa sve do obuke mentora od strane predavača Visoke škole iz Vršca koji su celu svoju obuku izveli na ovoj opremi za multimedijalne prezentacije.

10. Postavljanje i ažuriranje stranica inetraktivnog internet sajta za prezentaciju aktivnosti i rezultata darovitih iz prethodnih godina i ovogodišnje grupe - Sve aktivnosti koje su se dešavale u vezi ovog projekta, postavljene su i ažurirane na stranici interaktivnog sajta
www.mibor.rs, i to preko linka http://www.mibor.rs/aktivnosti/gornjane/gornjane%202008/program.asp

Projekat «Unapređenje rada i programsko funkcionalno jačanje Centra za mlade talente Bor radi podsticanja darovitih u opštini Bor» u potpunosti je ispunio svoj cilj. To se vidi na osnovu sledećeg:
• iz Prijava koje su učenici dostavili Centru uočeno je da se za pojedine discipline znatno povećalo interesovanje učenika. Zadnjih godina iz borskih škola takmičili su se samo učenici iz oblasti: biologije i hemije, i po jedan učenik iz informatike, engleskog jezika i matematike. Ove godine učenici su se prijavili za svih dvanaest disciplina a po prvi put u većem broju prijavili su se za srpski jezik, geografiju, istoriju, ekologiju, a za ostale discipline je uočen veći broj zainteresovanih. Ovo već ukazuje da je projekat ispunio svoj cilj da su se učenici, a i profesori aktivirali i da se broj učenika iz Bora na Smotri 2008, sa 2 povećao na preko 100 učenika.
• projektom je planirano je da se izvedu dve stalne škole. Veliki broj učenika i discipline koje su prvi put imale zainteresovane, ukazale su potrebu da se poveća broj stalnih škola na četiri.
• projektom je planirana obuka 20 profesora koji će pohađati seminar i svoje znanje primeniti u radu sa polaznicima Centra što je i bio cilj seminara. Akreditovan seminar «Identifikacija i rad sa darovitom decom» koji su održali predavači profesori Visoke škole strukovnih studija za obrazovanje vaspitača iz Vršca, pohađalo je čak 27 profesora (biologije, fizike, istorije, geografije, hemije, srpskog jezika, engleskog jezika, psihologije, informatike i ekologije) borskih osnovnih i srednjih škola. Po završetku seminara profesori su dobili sertifikate koji im za licencu donose 24 časa.
• u okviru ovog projekta, nabavljena je oprema za multimedijalne prezentacije i to: lap top računar sa pratećom opremom, video bim, DVD plejer. Korisnost ove opreme se pokazala tokom izvođenja celog projekta: počev od letnje škole gde su polaznici na ovoj opremi pravili i prezentovali svoje radove, pa sve do obuke mentora od strane predavača Visoke škole iz Vršca koji su celu svoju obuku izveli na ovoj opremi za multimedijalne prezentacije.


Autor diskusije: milunka
Replied on: 30 Mar 2009 22:08:43
Message:

Plan i program aktivnosti Centra za 2009. godinu

Januar

- Naučno-istraživački, mentorski rad sa učenicima osnovnih i srednjih škola
- Stalne škole (biologija, srpski jezik i književnost, informatika i engleski jezik)


Februar

- Stalne škole (biologija, srpski jezik i književnost, informatika i engleski jezik)
- Mentorski rad sa učenicima osnovnih i srednjih škola
- Izrada informatora i Prvo obaveštenje o smotri
- Kompjuterska obrada i sistematizacija testova, polaznika, mentora i saradnika
- Distribucija informatora školama borskog i zaječarskog okruga

Mart

- Stalne škole (biologija, srpski jezik i književnost, informatika i engleski jezik)
- Mentorski rad
- Priprema učenika za Takmičarsku regionalnu smotru
- Priprema i slanje adekvatnih radova za EKOIST 2009.
- Sistematizacija prijava za Takmičarsku regionalnu smotru
- Formiranje stručnih komisija za pregled i recenziju radova na smotrama od strane Naučno stručnog saveta
- Učešće na „ekološkim danima Bora“

April

- Učešće na „ekološkim danima Bora“
- Završne pripreme za Regionalno takmičenje i smotru

Maj

- Prezentacija najuspešnijih radova talenata
- Predstavljanje talenata u javnim medijima
- Sistematizacija rezultata sa Regionalnog takmičenja i smotre

Jun

- Učešće i prezentovanje radova na EKOIST 2009.
- Organizovanje učešća na Republičkom takmičenju i smotri
- Učešće na Republičkom takmičenju i smotri
- Sistematizacija rezultata Republičkog takmičenja i smotre
- Izrada prezentacije najuspešnijih radova učenika sa Republičkog takmičenja i smotre
- Predstavljanje najuspešnijih talenata 2009. godine u javnim medijima
- Sistematizacija podataka o talentima

Juli

- Učešće na sezonskim letnjim školama
- Izrada predloga finansijskog plana za 2010.

Avgust

- Suorganizacija sezonske letnje škole

Septembar

- Utvrđivanje programskih sadržaja za rad stalnih škola u školskoj 2009/2010 godini. Utvrđivanje liste predavača (saradnika Regionalnog centra za talente Bor) po naučnim oblastima, animiranje starih i angažovanje novih saradnika
- Priprema za identifikaciju učenika potencijalnih talenata
- Identifikacija nadarenih učenika osnovnih i srednjih škola, potencijalnih talenata polaznika škola za talente Regionalnog Centra za talente Bor
- Kordinacija sa mentorima, profesorima i saradnicima koji učestvuju u radu Centra
- Učešće na „ekološkim danima Bora“

Oktobar

- Simpozijum “Reciklažne tehnologije i održivi razvoj”
- Testiranje prijavljenih učenika testom intelektualnih sposobnosti
- Sistematizacija podataka o talentima (ranijim i novim polaznicima po izvršenoj indentifikaciji)

Novembar

- Organizovanje mentorskog rada sa učenicima
- Organizovanje stalnih škola
- Prijava tema za Regionalnu smotru 2010. godine
- Učešće na „ekološkim danima Bora“

Decembar

- Mentorski rad sa učenicima
- Stalne škole
- Izrada izveštaja o radu Centra za talente Bor za 2009. godinu.
- Izrada plana za 2010 godinu


Autor diskusije: milunka
Replied on: 30 Mar 2009 22:19:09
Message:

"Eko dani Bora"

23.marta.2009. godine u Narodnoj biblioteci u Boru obeležen je svetski dan voda.
Organizatori skupa su:

-DRUŠTVO MLADIH ISTRAŽIVAČA
- KANCELARIJA ZA ZAŠTITU ŽIVOTNE SREDINE OPŠTINE BOR
-EKOLOŠKI FOND OPŠTINE BOR


Učesnici:
- CENTAR ZA TALENTE BOR
- OSNOVNA ŠKOLA „DUŠAN RADOVIĆ“
- SRBIJAŠUME – ŠUMSKA UPRAVA BOR
- NARODNA BIBLIOTEKA BOR
- OSNOVNE I SREDNJE ŠKOLE
- MEDIJI
- NVO

Centar za talente predstavljali su sledeći učenici prezentujući svoje radove:
- Tijana Vasiljević, učenik IV razreda, Tehnička škola, Bor
- Natalija Filipović, učenik IV razreda, Tehnička škola, Bor
- Stefan Đorđievski, učenik IV razreda, Gimnazija „Bora Stanković“, Bor
- Nemanja Čičkovasti, učenik III, Gimnazija “Bora Stanković”, Bor


Autor diskusije: milunka
Replied on: 11 May 2009 22:48:19
Message:

U subotu 9. maja 2009. godine u prostorijama OŠ «3.oktobar» održano je 11. Regionalno takmičenje i smotra istraživačkog i umetničkog stvaralaštva talenata borskog i zaječarskog okruga, koju Regionalni centar za talente Bor organizuje zajedno sa svojim osnivačima Republičkim centrom za talente i Skupštinom opštine Bor u saradnji sa Ministarstvom prosvete Republike Srbije.

U prisustvu velikog broja gostiju, mentora, članova komisija i lokalnih medija, prisutne su pozdravili Milunka Pušica direktor Centra za talente Bor i Slobodan Knežević, član Opštinskog veća Bor zadužen za obrazovanje koji je svečano otvorio Regionalno takmičenje talenata.

Učesnici su učenici koji dolaze iz 17 osnovnih i srednjih škola borskog i zaječarskog okruga a to su: SŠ “Nikola Tesla” iz Boljevca, Knjaževačke gimnazije i OŠ “Dimitrije Todorović Kaplar” iz Knjaževca, SŠ “Sveti Sava”, i OŠ “Vuk Karadžić” iz Kladova, OŠ “Vuk Karadžić” iz Negotina, Gimnazije Zaječar i Osnovnih škola “Ljuba Nešić”, “Ljubica Radosavljević-Nada” i “Đura Jakšić” iz Zaječara, kao i gimnazije “Bora Stanković”, Mašinsko-elektrotehničke škole, Tehničke škole, Ekonomsko-trgovinske i osnovnih škola “3.oktobar”, “Branko Radičević” i “Dušan Radović” iz Bora.

Prijavljenih 75 rada prezentovao je 91 učenik. Radovi su iz: biologije, geografije, informatike, istorije, književnosti, engleskog jezika, srpskog jezika, hemije, ekologije i zaštite životne sredine, matematike i psihologije. Na ovogodišnjem takmičenju najveći broj radova je iz engleskog jezika, a potom biologije, ekologije i informatike.

Postignuti su sledeći rezultati:

1. Marina Dimitrijević, 4 razred, "Gimnazija “Bora Stanković”, Bor, 1. mesto biologija
2. Nikola Šutulović, 4 razred, "Gimnazija “Bora Stanković”, Bor, 1. mesto biologija
3. Danilo Vuković, 7 razred, "OŠ “Vuk Karadžić”, Negotin, 1. mesto ekologija
4. Dejan Mavrović, 4 razred, Gimnazija Zaječar, Zaječar, 1. mesto istorija
5. Ana Pušica, 7 razred, "OŠ “3.oktobar”, Bor, 1. mesto srpski jezik
6. Stefan Đorđievski, 4 razred, "Gimnazija “Bora Stanković”, Bor, 1. mesto hemija
7. Senad Imeri, 4 razred, "Gimnazija “Bora Stanković”, Bor, 2. mesto biologija
8. Ana Đorđević, 8 razred, "OŠ “Ljuba Nešić”, Zaječar, 2. mesto biologija
9. Stefan Maksimović, 7 razred, "OŠ “Đura Jakšić”, Zaječar, 2. mesto geografija
10. Nikola Ristić, 1 razred, Gimnazija Zaječar, Zaječar, 2. mesto ekologija
11. Miša Đikanović, 3 razred, "SŠ “Sveti Sava”, Kladovo, 2. mesto engleski jezik
12. Neda Dragišić, 8 razred, "OŠ “Vuk Karadžić”, Kladovo, 2. mesto istorija
13. Marica Mišić, 1 razred, Gimnazija Zaječar, Zaječar, 2. mesto istorija
14. Boris Zastranović, 8 razred, "OŠ “Ljuba Nešić”, Zaječar, 3. mesto biologija
15. Nemanja Čičkovasti, 3 razred, "Gimnazija “Bora Stanković”, Bor, 3. mesto biologija
16. Jelena Dragićević, 4 razred, Gimnazija Knjaževac, Knjaževac, 3. mesto biologija
17. Miloš Velojić, 3 razred, Gimnazija Zaječar, aječar, 3. mesto ekologija
18. Nevena Mučić, 4 razred, Tehnička škola, Bor, 3. mesto ekologija
19. Aleksandar Nestorović, 3 razred, Tehnička škola, Bor, 3. mesto ekologija
20. Bojana Mikić, 3 razred, "SŠ “Sveti Sava”, Kladovo, 3. mesto engleski jezik
21. Miloš Milojković, 1 razred, "SŠ “Nikola Tesla”, Boljevac, 3. mesto engleski jezik
22. Ivana Dimitrijević, 8 razred, "OŠ “Đura Jakšić”, Zaječar, 3. mesto engleski jezik
23. Aleksandra Mihajlović, 8 razred, "OŠ “Vuk Karadžić”, Negotin, 3. mesto engleski jezik
24. Dijana Cocić, 2 razred, "Gimnazija “Bora Stanković”, Bor, 3. mesto engleski jezik
25. Ivan Cvetković, 2 razred, "Gimnazija “Bora Stanković”, Bor, 3. mesto engleski jezik
26. Nenad Ilić, 3 razred, Tehnička škola, Bor, 3. mesto engleski jezik
27. Marko,Popović, 3 razred, "SŠ “Sveti Sava”, Kladovo, 3. mesto informatika
28. Nikola Marković, 3 razred, MEŠ, Bor, 3. mesto informatika
29. Nina Petrov, 8 razred, "OŠ “Ljubica Radosavljević Nada”, Zaječar, 3. mesto matematika,
30. Aleksandra Martinesić, 7 razred, "OŠ “3.oktobar”, Bor, 3. mesto srpski jezik
31. Maja Trumić, 1 razred, "Gimnazija “Bora Stanković”, Bor, 3. mesto hemija
32. Milena Jovanović, 4 razred, Gimnazija Zaječar, Zaječar, 3. mesto hemija

Navedeni učenici su stekli plasman za Republičko takmičenje talenata koje će se održati početkom juna u Beogradu.


Autor diskusije: milunka
Replied on: 21 Jun 2009 17:59:25
Message:

Na 51. Republičkom takmičenju i smotri naučno-istraživačkog stvaralaštva talenata Srbije, koje je održano 06.juna 2009. u Beogradu, učestvovalo je 339 učenika iz cele Srbije (10 Regionalnih centara). Borski Centar predstavio je 31 učenik koji se takmičio u 8 disciplina (biologija, ekologija, engleski jezik, srpski jezik, informatika, istorija, geografija i matematika). Na takmičenju je 8 učenika osvojilo jedno od prva tri mesta.

Spisak učenika koji su osvojili jedno od mesta na Republičkom takmičenju

1. Neda Dragišić, 8. razred, OŠ "Vuk Karadžić" Kladovo, istorija, 1. mesto
2. Dejan Mavrović, 4. razred, Gimnazija Zaječar, Zaječar, istorija, 2. mesto
3. Danilo Vuković, 7. razred, OŠ "Vuk Karadžić", Negotin, ekologija, 2. mesto
4. Ana Pušica, 7. razred, OŠ "3.oktobar", Bor, srpski jezik, 3. mesto
5. Aleksandra Martinesić, 7. razred, OŠ "3.oktobar", Bor, srpski jezik, 3. mesto
6. Marica Mišić, 1. razred, Gimnazija Zaječar, Zaječar, istorija 3. mesto
7. Nikola Ristić, 1. razred, Gimnazija Zaječar, Zaječar, ekologija, 3. mesto
8. Ana Đorđević, 8. razred, OŠ "Ljuba Nešić", Zaječar, biologija 3. mesto


Autor diskusije: milunka
Replied on: 21 Jun 2009 18:29:25
Message:

U sredu 17.06.2009. godine u Narodnoj biblioteci održana je tribina "Informacione tehnologije - trendovi, talenti, kadrovi" u organizaciji Centra za talente Bor. Sponzor tribine bila je firma "StudioNext" iz Bora.
Tribini su prisustvovali učenici koji su se takmičili u Centru za talente iz oblasti informatike u 2009., njihovi mentori - dugogodišnji saradnici Centra za talente Bor, Slobodan Knežević, član opštinskog veća zadužen za obrazovanje, Dragan Ranđelović, član Upravnog odbora Centra, informatičari sa biroa za zapošljavanje i lokalni mediji informisanja.
Na tribini je razmatrana problematika iz oblasti informacionih tehnologija, kao i savremena dostignuća i problem nedostatka kadrova iz ove oblasti. Konstatovano je da je neophodno pomoći učenicima i nastavnicima iz ove oblasti da unapređuju svoje znanje. Na tribini je prezentovan najbolji rad iz informatike na ovogodišnjem Regionalnom takmičenju talenata, učenika Marka Popovića iz Kladova.
Svim učenicima i profesorima sponzor "StudioNext" dodelio je zahvalnice i vredne knjige iz oblasti informatike.
Ovom prilikom knjigama su nagrađene i učenice iz Bora, koje su na Republičkom takmičenju osvojile 3. mesto iz srpskog jezika.


Autor diskusije: draganr
Replied on: 17 Nov 2009 10:17:02
Message:

Aktuelni strateški dokumenti na području obrazovanja i nauke u Srbiji koji su usvojeni ili se nalaze u procesu usvajanja, obezbeđuju značajne mogućnosti za unapređenje rada sa darovitom decom i talentima. Navodimo zato neke izvode iz ovih dokumenata:


IZVODI IZ DOKUMENATA

Z A K O N
O OSNOVAMA SISTEMA OBRAZOVANJA I VASPITANJA


Opšti principi sistema obrazovanja i vaspitanja
Član 3.

Sistem obrazovanja i vaspitanja svojom organizacijom i sadržajima obezbeđuje i:
3) mogućnosti da učenici i odrasli sa izuzetnim sposobnostima (talentovani i obdareni), bez obzira na sopstvene materijalne uslove imaju pristup odgovarajućim nivoima obrazovanja i ustanovama, kao i identifikaciji, praćenju i stimulisanju učenika sa izuzetnim sposobnostima, kao budućeg naučnog potencijala;

Opšti ishodi i standardi obrazovanja i vaspitanja
Član 5.


Standardi obrazovanja i vaspitanja obuhvataju:
1) opšte i posebne standarde znanja, veština i vrednosnih stavova učenika i odraslih (u daljem tekstu: opšti i posebni standardi postignuća);
Standardi postignuća jesu skup ishoda obrazovanja i vaspitanja koji se odnose na svaki nivo, ciklus, vrstu obrazovanja, obrazovni profil, razred, predmet, odnosno modul.
Posebni standardi postignuća utvrđuju se prema razredima, predmetima, odnosno modulima, na osnovu opštih ishoda obrazovanja i vaspitanja i opštih standarda postignuća.
Za učenika sa izuzetnim sposobnostima posebni standardi postignuća mogu da se prilagođavaju svakom pojedinačno, uz stalno praćenje razvoja.

Pravo na obrazovanje i vaspitanje
Član 6.


Lica sa izuzetnim sposobnostima imaju pravo na obrazovanje i vaspitanje koje uvažava njihove posebne obrazovne i vaspitne potrebe, u redovnom sistemu, u posebnim odeljenjima ili posebnoj školi, u skladu sa ovim i posebnim zakonom.

Obrazovni programi ustanova
Član 69.


Osim programa iz st. 1. do 4. ovog člana ustanova može da ostvaruje i druge programe i aktivnosti usmerene na unapređivanje obrazovno-vaspitnog rada, povećanja kvaliteta i dostupnosti obrazovanja i vaspitanja.
Ustanova iz stava 5. ovog člana može steći status model centra.

Nastavni programi osnovnog i srednjeg obrazovanja i vaspitanja
Član 74.

Nastavni program osnovnog i srednjeg obrazovanja i vaspitanja donosi se u skladu sa utvrđenim opštim i posebnim standardima postignuća i sadrži:
4) preporučeni način prilagođavanja programa obrazovanja odraslih, učenika sa izuzetnim sposobnostima

Školski program
Član 76.

Školskim programom obezbeđuje se ostvarivanje principa, ciljeva i standarda postignuća, prema potrebama učenika i roditelja, odnosno staratelja i lokalne zajednice.
Školski program sadrži:
6) načine ostvarivanja i prilagođavanja programa muzičkog i baletskog obrazovanja i vaspitanja, obrazovanja odraslih, učenika sa posebnim sposobnostima i dvojezičnog obrazovanja;

Individualni obrazovni plan, individualni program i individualizovani način rada
Član 77.


Individualnim obrazovnim planom utvrđuje se prilagođen i obogaćen način obrazovanja i vaspitanja deteta i učenika, a posebno:
1) dnevni raspored aktivnosti u vaspitnoj grupi i časova nastave u odeljenju, dnevni raspored rada sa licem koje mu pruža dodatnu podršku i raspored rada u posebnoj grupi u kojoj mu se pruža dodatna podrška, kao i učestalost podrške;
2) ciljevi obrazovno-vaspitnog rada;
3)
4) individualni program po predmetima, odnosno sadržaje u predmetima koji se obrađuju u odeljenju i radu sa dodatnom podrškom;
5) individualizovan način rada vaspitača i nastavnika, odnosno individualizovan pristup prilagođen vrsti smetnje.
Za učenika sa izuzetnim sposobnostima ustanova donosi individualni obrazovni plan, shodno stavu 3. ovog člana, osim tačke 3).
Individualni obrazovni plan u ustanovi donosi pedagoški kolegijum na predlog stručnog tima za inkluzivno obrazovanje, odnosno tima za pružanje dodatne podrške učenicima iz stava 3. ovog člana.
Tim iz stava 5. ovog člana u školi čini nastavnik razredne nastave, odnosno odeljenjski starešina i predmetni nastavnici, stručni saradanik škole, roditelj, odnosno staratelj, a po potrebi pedagoški asistent i stručnjak van ustanove, na predlog roditelja.
Roditelj, odnosno staratelj daje saglasnost za sprovođenje individualnog obrazovnog plana.
U prvoj godini upisa u ustanovu, individualni obrazovni plan donosi se i vrednuje tromesečno, a u svim narednim godinama na početku svakog polugodišta.
Nastavnik i vaspitač pri planiranju svog rada u odeljenju, odnosno grupi usklađuje svoj plan sa individualnim obrazovnim planom deteta.
Sprovođenje individualnih obrazovnih planova prati prosvetni savetnik.
Bliža uputstva za utvrđivanje prava na individualni obrazovni plan, njegovu primenu i vrednovanje, donosi ministar.

Upis učenika u srednju školu
Član 99.


U prvi razred srednje škole upisuju se lica sa stečenim osnovnim obrazovanjem, u skladu sa posebnim zakonom.
U prvi razred srednje škole koja ostvaruje programe muzičkog i baletskog obrazovanja, prilagođen ili individualizovani školski program za učenike sa izuzetnim sposobnostima, kao i individualni obrazovni plan za učenike i odrasle sa smetnjama u razvoju, upisuju se lica u skladu sa posebnim zakonom.

Prava deteta i učenika
Član 103.


Prava deteta i učenika ostvaruju se u skladu sa potvrđenim međunarodnim ugovorima, ovim i posebnim zakonima, a ustanova, odnosno svi zaposleni dužni su da obezbede njihovo ostvarivanje, a naročito pravo na:
3 ) podršku za svestrani razvoj ličnosti, podršku za posebno iskazane talente i njihovu afirmaciju;
10) pokretanje inicijative za preispitivanje odgovornosti učesnika u obrazovno-vaspitnom procesu ukoliko prava iz tač. 1) do 9) ovog člana nisu ostvarena;
Ustanova je dužna da obezbedi sve uslove za ostvarivanje prava deteta i učenika iz stava 1. ovog člana.
Učenik, roditelj, odnosno staratelj deteta i učenika može da podnese prijavu direktoru ustanove u slučaju povrede prava iz stava 1. ovog člana ili neprimerenog ponašanja zaposlenih prema detetu i učeniku, u roku od 15 dana od nastupanja slučaja.
Direktor je dužan da prijavu razmotri i da, uz konsultaciju sa učenikom, roditeljem, odnosno starateljem deteta i učenika i zaposlenim odluči o njoj i preduzme odgovarajuće mere, u roku od 15 dana od dana prijema prijave.
Zaposleni u ustanovi dužan je da prijavi direktoru, odnosno organu upravljanja kršenje prava deteta i učenika.

Sredstva iz budžeta Republike Srbije
Član 157.


U budžetu Republike Srbije obezbeđuju se sredstva za:
5) razvojne programe i projekte ustanova, kao i učešće Republike Srbije u oblasti investicija, stručnog usavršavanja zaposlenih i takmičenja učenika na republičkom i međunarodnom nivou, u skladu sa utvrđenim sredstvima, a prema programima i kriterijumima koje propisuje ministar;
7) podršku posebno talentovanim učenicima u vidu bespovratne novčane pomoći koju ministar propisuje posebnim aktom svake godine.

Sredstva u budžetu jedinice lokalne samouprave
Član 159.


U budžetu jedinice lokalne samouprave obezbeđuju se sredstva i za:
2 ) stručno usavršavanje zaposlenih;
4) prevoz učenika na republička i međunarodna takmičenja;

XI. KAZNENE ODREDBE
Član 161.

Novčanom kaznom od 30.000 do 500.000 dinara kazniće se za prekršaj ustanova ako:
7) ne donese ili ne ostvaruje individualni obrazovni plan (član 77);
Novčanom kaznom od 5.000 do 50.000 dinara za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i direktor, odnosno odgovorno lice ustanove.

Nacrt Strategije
karijernog vođenja i savetovanja u Republici Srbiji


7. Sistem karijernog vođenja i savetovanja

7.1. Organizacija sistema karijernog vođenja i savetovanja
U sferi obrazovanja sistem karijernog vođenja i savetovanja ostvaruje se u osnovnim i srednjim školama, visokoškolskim ustanovama i obrazovnim institucijama i namenjen je učenicima, studentima i svim drugim kategorijama mladih uzrasta od 7 do 25 godina.

7.2. Organuzacioni oblici karijernog vođenja i savetovanja
Karijerno vođenje i savetovanje ostvaruje se u različitim institucionalnim oblicima – servisima, centrima, školama, visokoškolskim ustanovama, nevladinim organizacijama.

Organizacioni oblici mogu biti:
Centri u okviru obrazovnih institucija
Različiti zajednički centri za karijerno vođenje i savetovanje mladih i odraslih na nivou lokalne zajednice u svim obrazovnim institucijama
Poseban organizacioni oblik karijernog vođenja i savetovanja je Centar za karijerno vođenje i savetovanje mladih talenata, kao neformalni oblik organizovanja pri Fondu za mlade talente Republike Srbije, čijim uspostavljanjem i razvijanjem bi se pružila visokostručna i savetodavna pomoć talentima u obastima njihovog daljeg obrazovanja, razvoja karijera, zapošljavanja i profesionalnog usavršavanja.

8. Programski modeli i organizacija karijernog vođenja i savetovanja

8.3. Program karijernog vođenja i savetovanja za mlade uzrasta od 15 do 18 godina
Program karijernog vođenja i savetovanja namenjen mladim talentima i mladima iz osetljivih društvenih grupa treba da u okviru osnovnih standarda uvaži specifičnosti koje važe za ove grupacije mladih.

9. Pružanje usluga karijernog vođenja na lokalnom nivou

Uvažavajući okolnosti u Srbiji, proces decentralizacije u oblasti karijernog vođenja i savetovanja treba da se obavi kao postepeni proces prenosa nadležnosti – u nekoliko talasa – onim opštinama i gradovima koji poseduju kapacitete i koji za to izraze interesovanje. Takođe, trebalo bi razmotriti i mogućnost uspostavljanja zajedničkih službi za više opština, naročito kada su u pitanju slabo naseljena mesta, te nije opravdano formirati posebnu službu. U iste svrhe trebalo bi promovisatri i upotrebu informaciono-komunikacionih tehnologija (IKT).
Neophodno je promovisati model lokalnih parterstava za karijerno vođenje i savetovanja, koje bi okupljalo sve institucionalizovane partnere (predstavnike različitih službi prisutnih u određenoj opštini) i partnere iz oblasti obrazovanja, privrede i nevladinog sektora.

10. Sistem finansiranja karijernog vođenja i savetovanja

Neophodno je potrebna jača budžetska podrška ovoj funkciji da bi se ostvarivali potrebni efekti.
U sistemu formalnog obrazovanja neophodno je finansijski podržati realizaciju finansijskih preduslova za rad ove funkcije. Finansijska sredstva koja se prenose institucijama obrazovnog sistema, u cilju bolje kontrole, treba da budu vođena kao posebni klasifikacioni elementi.
Sa nivoa lokalnih samouprava, u skladu sa njihovim mogućnostima, poželjno je dodatno finansiranje karijernog vođenja i savetovanja čime će se stvoriti mogućnosti za veći obuhvat korisnika ovih usluga i/ili pojačavanje aktivnosti koje imaju direktnije lokalno obeležje i doprinose bržem lokalnom razvoju.

Nacrt Strategije
naučnog i tehnološkog razvoja republike Srbije 2009. – 2014. godine


4. Implementacija strategije kroz PARTNERSTVO i unapređenje sistema je podjednako važna kao i ona sama

4.1. Razvoj i očuvanje talenata na prvom mestu

Za ostvarivanje strateških ciljeva razvoja nauke i tehnologije u Srbiji preduzeće se sledeće mere koje će obezbediti razvoj i očuvanje talenata:
• sa nadležnim ministarstvima izradiće se strateški dokument koji će sveobuhvatno definisati način identifikovanja, praćenja, obrazovanja i usavršavanja talentovane i darovite dece kao budućeg naučno-istraživačkog potencijala
• radiće se sa nadležnim ministarstvima na reformi nastavnih programa koji će biti prilagođeni talentovanim i darovitim učenicima i pokrenuće se inicijativa za organizovanje rada savetodavnih centara za talentovane i darovite ulenike

• pružiće se snažnija podrška postojećim vanškolskim institucijama (Istraživačka stanica „Petnica“ i dr.) koje dodatno obrazuju talentovane i uvode ih i naučno-istraživački rad, kao i za osnivanje novih
• stipendiranje darovitih i talentovanih učenika i studenata svih nivoa studija će se nastaviti

Interesovanje za darovitu decu i mlade kontinuirano raste, šireći se sa profesionalnih istraživača i nastavnika na roditelje, same darovite i druge značajne društvene grupe i institucije. Talentovani i daroviti učenici treba da stanu u redovnim školama ili u posebnim odeljenjima redovnih škola, s tim što će dobiti diferencirane programe i mogućnosti uključivanja u druge aktivnosti. Da bi se zadovoljile obrazovne potrebe darovitih učenika, radiće se sa nadležnim ministarstvom da se promene školski kurikulumi u pravcu jačanja njihovog kvaliteta. Značajnu podršku razvoju darovitosti u školi pruža organizovanje rada savetodavnih centara za darovite učenike, njihove roditelje i vaspitrače. Navedene mere se odnose kako na osnovno, tako i na srednje obrazovanje.

Obrazovni standardi za kraj obaveznog obrazovanja


Nacionalni prosvetni savet doneo je maja 2009. Odluku o usvajanju Obrazovnih standarda za kraj obaveznog obrazovanja.

Obrazovni standardi formulisani su za deset nastavnih predmeta: Srpski jezik, Matematiku, Istoriju, Geografiju, Biologiju, Fiziku, Hemiju, Muzičku kulturu, Likovnu kulturu i Fizičko vaspitanje.
Obrazovni standardi se primenjuju na sve učenike. (fusnota)U radu sa učenicima sa posebnim potrebama nastavnik treba da koristi svoje profesionalno iskustvo kada odlučuje koje od predloženih standarda može i treba da primeni.

Obrazovni standardi formulisani su na tri nivoa postognuća. Svaki naredni nivo podrazumeva da je učenik savladao znanja i veštine iz prethodnog.

1.Osnovni nivo
2.Srednji nivo
3. Napredni nivo

Na trećem nivou opisani su zahtevio koji predstavljaju napredni novo znanja, veštine i umenja. Očekuje se da će oko 25% učenika postići taj nivo. Znanja i umenja ovog nivoa su transferna, pre svega za nastavak školovanja. Kompetencije sa naprednog nivoa su po pravilu i kognitivno složenija od onih sa bazičnog i srednjeg novoa. To znači da se od učeniika očekuje da analizira, upoređuje, razlikuje, kritički sudi, iznosi lični stav, povezuje različita znanja, primenjuje ih i snalazi se i u novim i nestandardnim situacijama.

Nacrt
Standarda znanja, veština i vrednosnih stavova (kompetencije)
za profesiju nastavnika


Specifični ciljevi standarda su poboljšanje profesionalne prakse nastavnika i poboljšanje ishoda učenja, pružanje podrške zaposlenima i budućim nastavnicima, razvijanje odgovornosti za trajno stručno usavršavanje u cilju približavanja, olakšavanja i poboljšavanja procesa učenja i postizanja boljeg postignuća učenika.

Standard nije sam sebi cilj i služi kao sredstvo koje će nastavniku omogućiti da približi proces učenja učeniku i prilagodi ga njegovim individualnim potrebama i mogućnostima.

Standard i profesionalni razvoj nastavnika

Standard može koristiti licenciranim nastavnicima za planiranje izbalansiranog profesionalnog i ličnog razvoja kroz utvrđivanje oblasti u kojima im je potrebna dodatna obuka ili onih u kojima žele da se posebno unapređuju – u skladu sa svojim interesovanjima i potrebama škole.

Kompetencija I
Nastavnik poznaje i razume opšte principe i ciljeve sistema obrazovanja i vaspitanja, a posebno iz predmetne oblasti koja mu je poverena, sposoban je da ih ostvaruje u nastavi i doprinosi njihovom razvoju

Kompetencija II

Nastavnik poseduje znanja, veštine, vrednosne stavove i sposobnosti da analizira postojeće resurse, planira aktivnosti i stvara uslove za realizaciju nastave

Kompetencija III

Nastavnik poseduje znanja, veštine, vrednosne stavove i sposobnosti da realizuje nastavni proces

Kompetencija IV

Nastavnik poseduje znanja, veštine, vrednosne stavove i sposobnosti da prati, meri, vrednuje i analizira postignuća učenika i preuzima mere u cilju poboljšanja rezultata rada učenika i nastavnog procesa

Kompetencija V
Nastavnik se kontinuirano profesionalno usavršava i razvija svoja znanja, veštine, vrednosne stavove i sposobnosti

Regionalni centar za rad sa talentima Bor





Autor diskusije: draganr
Replied on: 21 Feb 2010 18:14:29
Message:

Evo izvoda iz jednog šireg članka u Politikinom magazinu o mladim talentima a koji se odnose na probleme u radu centara za talente:

Pod lupom: KAKO POMOĆI MLADIM TALENTIMA



.....
Pre nekoliko godina Ministarstvo prosvete osnovalo je Fond za mlade talente koji dodeljuje stipendije studentima završnih godina sa najvišim prosekom ocena i nagrađuje srednjoškolce koji se ističu na takmičenjima, a od septembra stupio je na snagu novi Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja koji prvi put predviđa individualan rad kako sa talentovanim đacima tako i sa decom ometenom u razvoju.

Kada smo pozvali direktore nekoliko beogradskih škola da ih pitamo da li je ova novina i primenjena odgovorili su nam da je prerano za bilo kakve komentare, da je taj proces tek u povoju i da se još drže one standardne dopunske nastave za slabije učenike i dodatne za đake koji učestvuju na takmičenjima, jer uz novi zakon nisu stigla i uputstva za njegovu primenu.
......

Kako država brine o nadarenoj deci


Do pre nekoliko godina nadarenu decu pomagali su regionalni centri za talentovane, pa kad se država opredelila za rad kroz Fond za mlade talente to je, naravno, izazvalo nezadovoljstvo u ovim centrima, od kojih su mnogi zbog uskraćivanja para iz državne kase pred gašenjem. Opstali su samo oni koji su u međuvremenu dobili podršku lokalne samouprave, a takvi se mogu nabrojati na prste jedne ruke, u prvom redu oni u Pančevu i Požarevcu.

– Zbog nedostatka novca više nismo regionalni centar za Banat, već gradski centar – kaže predsednik Centra za talentovane u Pančevu Dragoljub Cucić. – I dalje imamo mnogo toga iz različitih oblasti za decu, obezbeđujemo im vrhunske nastavnike, organizujemo kolonije, od geografskih i hemijskih do umetničkih i pripremamo ih za razna takmičenja. Naravno, za roditelje je sve to besplatno. Zahvaljujući našem radu u Pančevu, matematičara imamo koliko hoćete!

Cucić dodaje da se, nažalost, u drugim gradovima ovakvi centri polako gase jer nemaju podršku ni republike ni grada. Treba naglasiti i da najveći broj mladih koji su prošli kroz centre u Pančevu, Požarevcu, Beogradu i drugim gradovima na kraju nađe uhleblje u inostranstvu.
......

Pogrešna selekcija


Slavko Despotović, predsednik požarevačkog Centra za talentovane, kaže da su ovi centri najbolji način selekcije talentovanih: „Svake godine od oko 500 predloženih učenika odaberemo 100 do 150 iz raznih škola. Deci dajemo dodatne časove, vodimo ih na ekskurzije, učimo ih da pišu stručne istraživačke radove i pratimo ih sve do fakulteta, gde 90 odsto njih postižu odlične rezultate. Fond za talente koje se finansira iz republičkog budžeta stipendira studente koji su već pri kraju studija, u završnim godinama, a mi talente pronalazimo još u osnovnim školama.“
[objavljeno: 21/02/2010]

Izvor: Politika Magazin, http://www.politika.rs/rubrike/Magazin/Srbija-kao-odskochna-daska.lt.html




Autor diskusije: vladimir80
Replied on: 22 Feb 2010 15:48:53
Message:

A kakve su zakonske mogućnosti da regionalni centri ostvaruju prihode preko svojih delatnosti?


Autor diskusije: draganr
Replied on: 22 Feb 2010 21:18:17
Message:

Evo jednog članka sa vešću o saradnji Fonda za talente Srbije i Nacionalne službe zapošljavanja radi podrške mladim talentim:

Fond za mlade talente i NSZ potpisali ugovor o saradnji


BEOGRAD - Predsednica Fonda za mlade talente i ministarka omladine i sporta Snežana Samardžić-Marković i direktor Nacionalne službe za zapošljavanje Vladimir Ilić potpisali su ugovor o saradnji, kojim je predviđena podrška mladim talentima prilikom traženja posla i zapošljavanja.


Vidi i na sajtu Vlade Srbije na http://www.srbija.gov.rs/vesti/vest.php?id=127209
Samardžić-Marković je kazala da je ugovorom predviđeno da se preko Fonda za mlade talente Nacionalnoj službi za zapošljavanje dostave elektronski spiskovi stipendista koji su završili školovanje, kako bi ta služba formirala posebnu bazu kadrova.

- Ugovorom je predviđeno dostavljanje evidencija o tome ko su najbolji mladi talenti, koji su prošli vrlo ozbiljnu proceduru izbora, a NSZ treba da im da prioritet. To je veoma važno kako bi mladi talenti, koji imaju izvanredan prosek, što pre našli posao po mogućstvu u najboljim kompanijama - rekla je Samaržić-Marković.

Ona je ocenila da će njihovim zapošljavanjem celo društvo imati koristi i da je važno da država, mladi talenti i firme rade na tome "da se najbolji sa najboljima spoje".

Direktor NSZ Vladimir Ilić rekao je da je ugovorom predviđeno da Ministarstvo dostavi imena, adrese i kontakte svih mladih talentovanih ljudi kako bi ih uključili u mere zapošljavanja, pre svega u program "Prva šansa".

Prema rečima Ilića, tim programom je predviđeno buduće zaposlenje, kako bi se sprečio njihov odlazak u inostranstvo. On je podsetio da je 180.000 mladih, uzrasta od 20 do 30 godina na evidenciji NSZ, da je u okviru programa "Prva šansa" prošle godine zaposleno 16.000 mladih, a da je cilj da se ove godine zaposli isto toliko.

Izvor: Glas javnosti, sreda 24. februar 2010., http://www.glas-javnosti.rs/clanak/drustvo/glas-javnosti-24-02-2010/fond-za-mlade-talente-i-nsz-potpisali-ugovor-o-saradnji

Komentar:

Pošto više u opstini Bor nemamo Fond za stipendiranja talenata vec samo deficitarnih studenata, trebali bi da pokrenemo inicijativu da Regionalni centar za talente sa Filijalom NSZ ( i za Borski i za zaječarki okrug) sklopi sporazum o zaposljavanju nasih talenata, makar onih koji su postigli neka znacajna mesta na takmicenjima. og. Regionalni centar za talente bi dakle stavio na raspolaganje NSZ bazu podataka o mladim talentima a NSZ bi ih stavili u priroritete kod aktivnih mera zaposljavanja.


Autor diskusije: draganr
Replied on: 21 Jun 2010 13:35:26
Message:

KAKO RADITI SA DAROVITIM UČENICIMA



Regionalni centar za talente održao seminar nazvan „Identifikacija i rad sa darovitim učenicima osnovnih i srednjih škola“

Proteklog vikenda Regionalni centar za talente Bor je u OŠ „3.oktobar“ organizovao akreditovan seminar od strane Ministarstva prosvete pod nazivom Identifikacija i rad sa darovitim učenicima osnovnih i srednjih škola u trajanju od 24 sata. Seminar je okupio 21 polaznika iz Bora, Zaječara i Boljevca.

Predavači Dragan Ranđelović, Svetlana Čorboloković i Milunka Pušica govorili su učesnicima o načinu prepoznavanja talentovane dece, mentorskom radu sa njima, o tehnici pisanja naučnoistraživačkog rada, kao i o najčešćim nedoumicama i greškama prethodnih godina kako u samim radovima, tako i u pravljenim prezentacijama. Koncepcija seminara je osim predavačkog segmenta omogućila učesnicima da kroz razgovor i vežbe istaknu, iznesu sopstvena zapažanja i iskustva.

Cilj seminara je bio da budući mentori upoznaju rad sa talentovanom decom, a da sadašnji obogate svoje znanje nekim novinama. Sudeći po reakcijama, seminar je ispunio sva očekivanja podstaknuvši nastavnike da više razmišljaju i da se angažuju oko talenata.
Saša Čorboloković

Izvor: Medija centar Bor, postavila aleksandra on 21. jun 2010., http://www.mc.kcbor.net/2010/06/21/kako-raditi-sa-darovitim-ucenicima/


Autor diskusije: draganr
Replied on: 11 May 2011 07:38:08
Message:

TALENTI OD MALIH NOGU
dragan on 10. maj 2011. — Leave a Comment

Bor, 10.maj
Regionalni takmičenje i smotra talenata u oblasti naučno-istraživačkog rada

Autor: M.C.

Regionalno takmičenje i smotra naučno-istraživačkih radova talenata, prema kalendaru Ministarstva prosvete i nauke Republike Srbije, održano je 7.maja u O.Š. „3.oktobar“ u Boru.

Na takmičenju je bilo 125 učenika osnovnih i srednjih škola iz sedam opština Borskog i Zaječarskog okruga (66 osnovaca i 59 učenika srednjih škola). Osnovci su iz 14 osnovnih škola: „9 srpska brigada“ iz Boljevca; „3.oktobar“, „Branko Radičević“ i „Dušan Radović“ iz Bora; „Desanka Maksimović“, „Đura Jakšić“, „Ljuba Nešić“ i „Ljubica Radosavljević Nada“ iz Zaječara; „Vuk Karadžić“ iz Kladova; „Dubrava“, „Dimitrije Todorović Kaplar“ i „Vuk Karadžić“ iz Knjaževca; „12. septembar“ iz Majdanpeka“; „Vuk Karadžić“ iz Negotina. Srednjoškolci su iz 11 srednjih škola i to: „Nikola Tesla“ iz Boljevca; „Gimnazija „Bora Stanković“, Ekonomsko-trovinska škola, Mašinsko elektrotehnička i Tehnička škola iz Bora; gimnazija Zaječar, Medicinska i Tehnička škola iz Zaječara; „Knjaževačka gimnazija“ i „Tehnička škola“ iz Knjaževca; Negotinska gimnazija iz Negotina.

Na takmičenju je bilo zastupljeno dvanaest disciplina (biologija, ekologija, matematika, fizika, hemija, informatika, psihologija, engleski jezik, srpski jezik, književnost, geografija i istorija). Najveći broj radova bio je iz discipline engleski jezik.

Takmičenje se sastojalo iz dva dela: testa i odbrane rada. Za osvajanje jednog od prva tri mesta potrebno je osvojiti 90-100 poena, što ukazuje na visok limit kao i nivo znanja potrebnog da bi se ostvario plasman za republičko takmičenje.

Komisija za ocenjivanje radova bila je sastavljena od profesora iz gradova Borskog i Zaječarskog okruga.

Uočena je velika posećenost učenika, mentora, predstavnika opštine i drugih gostiju (preko 200 učesnika). Takmičenje je proteklo bez problema i realizovano po planu i planiranoj dinamici.

Izvor: Medija centar Bor, http://www.mc.kcbor.net/2011/05/10/talenti-od-malih-nogu/#more-19239


Autor diskusije: draganr
Replied on: 16 Jun 2011 12:01:52
Message:

O rezultatima Republičke smotre talenata 2011. pogledajte na http://www.facebook.com/pages/Regionalni-centar-za-talente-Bor/251792839652


Autor diskusije: draganr
Replied on: 16 Jun 2011 12:59:51
Message:

TRI PRVA MESTA BORSKIM TALENTIMA


Bor, 16.jun


Na republičkom takmičenju naučno-istraživačkih radova talenata, 15 učenika Regionalnog centra za talente Bor osvojilo je jedno od prva tri mesta, a 11 učenika je osvojilo jedno od prvih mesta za najbolji rad u okviru svoje discipline.

Maja Trumić učenica 3.godine gimnazije Bora Stanković, osvojila je II mesto iz matematike, Nemanja Malašević učenik 4. godine Mašinsko elektrotehničke škole osvojio je III mesto iz informatike i 1. mesto za najbolji rad, dok je Stefan Petrović učenik 7.razreda OŠ Branko Radičević, osvojio III mesto iz engleskog jezika. Nemanja Aksić učenik 1.godine gimnazije Bora Stanković, osvojio je IIl mesto iz hemije kao najbolji u okviru svoje discipline.

Učenicima koji su ostvarili najbolje rezultate iz matematike i informatike, Fakultet Informacionih Tehnologija u Beogradu i firma COMTRADE dodeliće stipendije.
Autor: M.P.

Izvor: Medija centar Bor, http://www.mc.kcbor.net/2011/06/16/tri-prva-mesta-borskim-talentima/


Autor diskusije: draganr
Replied on: 07 Oct 2011 20:45:25
Message:

Pogledajte novi sajt Regionalnog centra za talente Bor na adresi http://talentibor.com/interests.htm

Sadržaj sajta: Aktuelni događaji u Centru, Uputstva za pripremu radova, Prijavni formular za testiranje, Formurar za kontakt sa Centrom

U okviru Aktuelnosti se nalazi i Formular za Bazu podataka o talentima ( http://talentibor.com/user/image/upitnik-za-bazu-podataka.doc )odnosno polaznicima - učesnicima aktivnosti Centra. Upitnik se odnosi samo na očenike osnovnih škola i studente. Trebalo bi proširiti bazu i podacima o onom polaznicima koji su završili redovno školvanje, jer Centar u Boru radi od 1991.

U delu sajta Fotografije tek treba postaviti fotografije sa brojnih takmičenja i škola koje je u proteklom periodu organizovao Centar (http://talentibor.com/photo-album.htm )

Predlažemo i da kompletna Monografija o Centru, izdata povodom 10 godina rada, bude skenirana i postavljena na sajt.


Autor diskusije: draganr
Replied on: 07 Oct 2011 21:04:04
Message:

Postoji još jedna Internet adresa Regionalnog centra za talente Bor http://www.talentibor.com/

Ovde se pored Aktuelnosti, Prijave polaznika, Upitnika za bazu polaznika i Uputstva za pripremu radova, nalaze i primeri najboljih radova iz 2011. i 2011. godin, kao i Literatura koja se može prevući u elektronskom obliku.

Galeriju slika treba takodje popuniti. Možda treba pozvati ranije polaznike i mentore da ustupe svoje fotografije uz aktivnsti u Centru za skeniranje i postavljanje na sajt.

Predlažemo povezivanje sajtova Centra sa sajtom Društva mladih istraživača Bor gde ima dosta radova ranijih polaznika Centra, kao i aktivnosti polaznika Centra na naučno stručnom skupu "Ekološka istina" i u okviru programa "Ekološki dani Bora".

Posebno treba staviti link ka stranici sajta DMI Bor http://www.mibor.rs/projekti/podsticanje%20talenata/index.asp na kojoj se nalaze informacije o projektu unapredjenja rada i funkcionalnog jačanja Centra za talente Bor.

Centar ima i svoju stranicu na Facebook http://sr-rs.facebook.com/pages/Regionalni-centar-za-talente-Bor/251792839652


Etos diskusioni forum : http://www.forum.mibor.rs/

© Etos

Zatvori okvir